توسعه ایران در گرو حمایت از کالای ایرانی

Untitled-1

نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی می‌تواند منشاء تحول و اقدامات مهمی در همه بخش‌ها باشد. واقعیت این است که هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه دست پیدا کند مگر آنکه برای تولیدات داخلی و سرمایه‌گذاران خود اهمیت ویژه‌ای قائل شده باشد.
باید به محصولی که حاصل دسترنج کارگران، مهندسان، جوانان و سرمایه‌گذار این مملکت است احترام گذاشت و از آن حفاظت کرد، مگر می‌شود سرمایه‌گذار یا مدیر یا کارشناس یا کارگری که این محصول را تولید کرده‌اند محترم نباشند؟ ما باید به صورت جدی به این موضوع بپردازیم.
اگر مى‌خواهیم محصول ایرانی موفق و معتبر باشد باید راهکارهای مناسب آن را نیز اجرا کنیم و نمی‌توانیم این راه را صرفا با جلسات پیش ببریم، این جهت‌گیری حمایت از کالای ایرانی یک هدف‌گیری بسیار عالمانه و دلسوزانه‌ای است.
محصول ایرانی زمانی موفق و معتبر خواهد بود که راهکارهای مناسب آن را نیز اجرا کنیم. نمی‌توانیم این راه را صرفا با طرح پیشنهادات و جلسات پیش ببریم، این جهت گیری حمایت از کالای ایرانی یک هدف گیری بسیار عالمانه و دلسوزانه‌ای است. باید به سمتی حرکت کنیم که فرهنگ ما از محصول ایرانی حمایت کند. استفاده از کالای خارجی برای برخی از مردم پرستیژ شده است، باید رسانه‌ها و صاحبان تریبون به جای آنکه از تریبون‌های خود برای محکوم کردن عده‌ای استفاده کنند، بیایند از تریبون‌های خود برای اصلاح فرهنگ مردم استفاده کنند و فرهنگ‌سازی لازم را برای استفاده از کالای ایرانی در بین مردم انجام دهند.
درعین حال تولید‌کننده باید متعهد شود که قیمت و کیفیت کالای تولیدی‌اش مناسب محصولش باشد ضمن آنکه نباید به یک کالا بازار انحصاری داده شود تا تولید‌کننده محصولی با هر کیفیت بد و قیمت بالایی تولید کند ضمن آنکه نباید اجازه رقابت به سایر رقبای خارجی او را درون مملکت دهیم و این موضوع یک جفا به حق ملت ایران و مردم است.
ما در عین حالی که از مردم می‌خواهیم از کالای ایرانی در راستای حمایت از کالای ایرانی، استفاده کنند، اما در عین حال از تولید‌کننده می‌خواهیم که کیفیت و قیمت کالای تولیدش مناسب باشد، بنابراین باید حتما بازار رقابتی ایجاد کنیم و باید برای همه محصولات، رقیب ایجاد کنیم و مردم نیز باید به دنبال کالای با کیفیت بالا ایرانی بروند.
فراموش نکنیم یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی حمایت از کالای داخلی است. مبارزه با قاچاق کالا یکی از انتظارات بحق تولیدکنندگان می‌باشد. متاسفانه ایران جزء محدود کشورهایی است که در آن قاچاق کالا وجود دارد. در بررسی‌هایی که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته‌ایم به این نتیجه رسیدیم که حدود ۶ کالا، پایه اصلی قاچاق هستند که موبایل، نساجی و قطعات خودرو از جمله مهمترین آنها می‌باشد، بنابراین تصمیم گرفته شد که روی این کالاها تمرکز بیشتری شود و برای آنها راهکار پیدا کنیم که برای موبایل هم اکنون طرح رجیستری اجرا شد.
باید تولید‌کننده داخلی خیالش از بابت قاچاق کالا ایمن شود و مطمئن شود که از طریق قاچاق کالا از پای درنمی‌آید، همچنین واردات کشور باید مدیریت شود و ما نمی‌توانیم درب‌های بازار کشور را روی واردات کاملا باز کنیم.
همچنین حضور کالای ایرانی در بازارهای بین‌المللی اهمیت بسیار زیادی دارد. مردم باید بدانند آن کالای ایرانی که توانسته صادراتی شود و در بازارهای بین‌المللی حضور یابد، حتما کیفیت بالایی دارد، بنابراین مناسبتر است بیشتر چنین کالاهایی خریداری کنند. من البته می‌دانم فضای بین‌المللی برای تولیدکنندگان ایرانی ممکن است فضای مناسبی نباشد، اما باید بدانیم که ایران یک کشور با عظمت و بزرگی است.
اگر ملت ایران با این تحریم‌ها و تهدیدات می‌خواست بترسد امروز این جایگاه را نداشت. پشتوانه ما تمدن ماست و ما با تمدنمان با دنیا صحبت می‌کنیم، افرادی همچون ترامپ نمی‌توانند تهدیدی برای ما باشند و مانع کارهای ما شوند، ممکن است ایجاد مزاحمت کنند و نگذارند کارهای توسعه‌ای ما آنگونه که می‌خواهیم پیش برود اما ایران در قرن‌های متمادی خطرات خیلی بزرگ‌تر را تجربه کرده و به خوبی از آنها عبور کرده است.
در هرحال امیدواریم در سال جاری چالش‌ها و محرومیت‌هایی که پیش روی ملت و کشور است، بتوانیم برطرف کنیم. همچنین امیدوارم در سال جاری بتوانیم مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی کشور را رفع و پیشرفت و توسعه کشور را در مسیر صحیحی قرار دهیم و هر روز شاهد موفقیت‌های جدیدی در کشور باشیم.

*سخنرانی در در مراسم رونمایی از اولین خودروی تول «هیوندای‌ اکسنت شرکت کرمان موتور»



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *