صادرات؛ تدبیر بد یا اقبال بد؟

n3527031-6064327

«اقتصاد بر محور صادرات»؛ این پرتکرار‌ترین واژه‌ای است که در همه سال‌های دور و نزدیک به گوش شهروندان رسیده یا از مقابل دیدگانشان گذشته است. صادرات غیر نفتی و ایجاد مزیت‌های رقابتی در صادرات موضوعاتی پر تکرار در ادبیات اقتصادی و رسانه‌های کشور است با این حال هنوز هم وقتی با فرصت‌های خوب و بازارهای مناسب حتی بیخ گوش‌مان در کشورهای همسایه مواجه می‌شویم نمی‌توانیم همه این شعارها و واژه‌ها را در عرصه عمل محقق کنیم.
تجربه بازار عراق و افغانستان برای صادرکنندگان ما بسیار فرصت‌زا بوده اما هم بداقبالی‌ها و هم تدبیرهای بد، همه آن فرصت‌ها را در اختیار رقبای منطقه‌ای قرار داده است.
در پرونده پیش‌رو به موضوع صادرات و تجربه صدورکالاهای ایرانی به عراق پرداخته شده و با مصداق‌هایی ریز و جزء به جزء، چرایی از دست رفتن این بازارها و عقب افتادن صادرکنندگان ایرانی از رقبای منطقه ایشان به بحث گذاشته شده است. تعجب‌آور است اگر بدانیم یکی از دلایل از دست رفتن بازار عراق یک بهانه ساده همچون عدم درج تاریخ میلادی برای کالاها و اکتفا به تاریخ شمسی است.
علاوه بر این حسین سلاح‌ورزی، رییس اتاق خرم آباد در یادداشتی به برشمردن دلایل اقتصادی و غیراقتصادی در سخت شدن توسعه صادرات پرداخته و علاوه بر آن در گزارشی فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی در اظهارات کوتاهی به دلایل ناکامی تولیدکنندگان ایرانی در صدور کالاهای‌شان اشاره کرده‌اند.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *