تلاش برای باز کردن گره کور

n3527031-6064305

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که یکی از دلایلی که اقتصاد ایران در مسیر توسعه گام‌های بلندی برنداشته است، نبود نگاه صادرات محور بر تولید و بنگاه‌داری است. این اما همه ماجرا نیست. موانع صادرات آنقدر پیچیده، گسترده و درهم تنیده است که حتی آن بخش‌هایی از محصولات داخل که امکان صادرات دارند را هم محدود کرده است. «صنعت و توسعه» در نظر دارد در سلسله پرونده‌هایی موانع صادرات را بررسی کند و پس از آن برای چاره‌جویی از این گره کور، راهکارهایی ارائه دهد.
واقعیت این است که هرچند از تغییر رویکرد استراتژی تجاری کشور در سال‌‌های برنامه سوم توسعه و گذار از سیاست متمایل به جایگزینی واردات و خودکفایی داخلی در برنامه‌‌های قبلی به سمت و سوی سیاست توسعه صادرات و تولید کالا‌های دارای مزیت، سال‌‌های متمادی می‌گذرد و در تمامی برنامه‌‌های توسعه بعد از آن، تلاش شد گام‌های عملی برای حمایت از تولید صادرات‌گرا و تولید کالای دارای مزیت نسبی و خلق مزیت‌های جدید برای توسعه بازار‌های صادراتی برداشته شود، با این حال به نظر می‌رسد ساختار تولید در کشور و صادرات محصولات تولیدی ساخت ایران از نظر نوع کالا و عمق بازار‌های هدف با وضعیت مطلوب فاصله فراوانی دارد.
حالا با آمدن برنامه‌هایی در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد، شاید فصل تازه‌ای در تولید و صادرات ایران گشوده شده باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *