سهم ناچیز ایران از اقتصاد دریا

465979_317

هرچند کشور ما به واسطه قرار گرفتن بزرگ‌ترین دریاچه جهان در شمال آن و نیز دسترسی به آب‌های آزاد از معبر خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، ظرفیت مناسبی برای رشد اقتصادی دریامحور دارد اما تاکنون در این زمینه اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته و ظرفیت‌های این عرصه هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.
سیدمهدی مقدسی، عضو ناظر مجلس در شورای عالی صنایع دریایی در این ارتباط می‌گوید: ایران با برخورداری از ۵۵۰۰ کیلومتر ساحل دریا، ظرفیت‌های بالایی برای استفاده از دریا دارد که متاسفانه در گذشته از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است. اگر به ظرفیت اقتصادی دریا چه در جنوب و چه شمال کشور توجه شود، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال فراوان برای کشور خواهد بود.
وی می‌افزاید: در زمینه گردشگری دریایی، پتانسیل‌های بالایی داریم که بایستی از آن استفاده شود. به‌عنوان مثال در ساحل خزر می‌توان کشتی‌های تفریحی بین بندر آستارا، انزلی و ترکمن راه‌اندازی کرد و گردشگران داخلی به جای اینکه به کشورهای دیگر بروند، با کنترل‌های لازم از این مسیر استفاده کنند.
مقدسی در ادامه تصریح می‌کند: تقویت صنعت شیلات، توسعه بنادر، به روزرسانی ناوگان حمل‌و‌نقل دریایی، توسعه منطقه مکران که در برنامه ششم هم مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از ظرفیت شرکت‌های فعال در حوزه صنایع دریایی و… از جمله اقداماتی است که باید به آن پرداخته شود. بنابراین دولت و صندوق توسعه ملی باید با ارائه تسهیلات، فضا را برای توسعه صنایع دریایی فراهم کند.
عضو ناظر مجلس در شورای عالی صنایع دریایی با تاکید بر لزوم آشتی مردم با واقعیت‌های دریا، متذکر می‌شود: ما باید روی تربیت نیروی انسانی و ارائه آموزش به نسل جوان، بیش از گذشته کار کنیم. این کار سبب ایجاد علاقه در جوانان برای کار کردن در زمینه صنایع دریایی و فعال شدن اقتصاد دریا خواهد شد.
وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در انتقال فناوری به صنایع دریایی، یادآور می‌شود: در همه صنایع کشور از جمله صنایع دریایی، بحث شریک شدن و Joint شدن با برندهای معروف دنیا و انعقاد قراردادهایی که مزیت ایجاد می‌کند، بسیار مهم است. انتقال فناوری، دانش روز و بهره‌گیری از آموزش‌های لازم باعث رشد صنایع ما خواهد شد. در کنار این می‌بایست به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنیم چراکه تولیدکنندگان ما در بحث تحقیق و توسعه به‌شدت ضعیف هستند. این ضعف باعث می‌شود که ما نتوانیم در بازارهای هدف، عرض اندام کنیم.
مقدسی می‌افزاید: الان صنایع دنیا به سمت مسیر انقلاب چهارم صنعتی رفته‌اند و از ظرفیت‌های دانش و فناوری روز استفاده می‌کنند که با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌وری را ایجاد نمایند. ما هم ناچاریم که به این سمت و سو حرکت کنیم.
اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در این زمینه معتقد است: خوشبختانه کشور ما منحصر در یک یا دو فرصت نیست و از نظر جغرافیایی و سوق‌الجیشی، قابلیت‌های متعددی دارد که فرصت‌های زیادی برایش ایجاد می‌کند. نفت، گاز، نیروهای جوان و… همگی فرصت‌هایی هستند که کشور ما دارد. اما گذشته از این، یک فرصت ذی‌قیمت به نام دریا دارد که هم در شمال و هم در جنوب کشور واقع شده است.
وی تصریح می‌کند: متاسفانه ما هنوز نتوانستیم در عرصه دریا به جایگاه مناسبی دست یابیم. اگر سرمایه‌گذاری در زمینه دریا در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گرفت، الان در سواحل جنوبی و حتی استان‌های همجوار، این همه بیکار نداشتیم. ماهیگیری، حمل‌و‌نقل دریایی، کشتی‌سازی و… از جمله مشاغلی است که زمینه رشد زیادی دارد.
قره‌خانی با اشاره به فرصت‌های سرشار اقتصادی منطقه خلیج فارس، اظهار می‌کند: هم‌اکنون خیلی از کشورهای دنیا که دریا ندارند و از امکانات زیادی برخوردار نیستند، به صنعت کشتی‌سازی ورود پیدا کردند اما کشور ما با این همه امکانات، موفقیت چندانی کسب نکرده است. شما بانکرینگ را در نظر بگیرید. سالانه حدود ۸ میلیارد دلار ترنوول بانکرینگ است اما چند درصد از بانکرینگ خلیج فارس مربوط به ایران است؟
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌افزاید: باید شرایطی فراهم کرد که سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی افزایش یابد و سرمایه‌گذاران به این مناطق بیایند و مزیت‌های مناسب ایجاد شود. اگر از این فرصت ذی‌قیمت به خوبی بهره‌برداری کنیم، جهشی در زمینه اشتغالزایی و ارتقای جایگاه کشور در عرصه بین‌الملل به وجود خواهد آمد.
وی با تاکید بر اهمیت استفاده از فاینانس و دانش فنی شرکت‌های خارجی برای توسعه صنایع دریایی کشور، می‌گوید: ما باید از شرکت‌های بخش خصوصی فعال در صنایع دریایی حمایت و فضا را برای آنها باز کنیم که با شرکت‌های معتبر بین‌المللی وارد مذاکره شوند، هم از فاینانس آنها استفاده کنند و هم از دانش فنی آنها. در این صورت انتقال فناوری به کشور صورت خواهد گرفت. چه اشکالی دارد که به جای چین و کره، ایران برای کشورهای دیگر کشتی بسازد؟ به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در این زمینه یک ضرورت و اولویت برای کشور است.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *