کسب و کار جوانان روی شانه استارتاپ‌ها

50

در میان سالن‌های تو در توی بیست‌و‌سومین نمایشگاه الکامپ، در بخش استارتاپ‌ها، حرارت انرژی و هیجان جوانانی که برای دست گرفتن خورشید دانش و فناوری از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند، تمام وجودت را گرم می‌کند؛ جوانانی که قرار است زمین علم روی شانه آنها بچرخد.
سالن استارتاپ‌ها (کسب‌و‌کارهای نوپا) در بیست و سومین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) سرشار از ایده‌هایی است که تلاش می‌کنند برای انجام هر کاری، اراده‌ای به اندازه لمس نمایشگر صفحه موبایل کافی باشد؛ از تشخیص و درمان آنلاین بیماری گرفته تا شرکت در حراجی‌ها و تعمیر خودرو در منزل، برخی از این ایده‌هاست.
نان هم با یک کلیک جلوی در خانه ظاهر می‌شود، ایده‌ای که هم نویدی است برای رهایی از صف نانوایی‌ها و هم بیمی برای از دست دادن لذت احوال‌پرسی با شاطر محل یا درد و دل با ناشناسی در صف نانوایی.
در این میان، مصطفی قلی‌زاده فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف، جوانی است که با ارائه یک سرویس اشتراك‌گذاری سفر در نمایشگاه الکامپ حضور دارد. این سرویس به مسافران هم مسیر کمک می‌کند که برای کاهش هزینه سفر یا استهلاك خودرو، با یکدیگر
همسفر شوند.
ارسلان یارویسی نیز مدیرعامل استارتاپی در فضای مجازی است که برای کاربران نقش قلک پول را ایفا می‌کند، در گفت‌وگو با ایرنا، توضیح داد: این اپلیکیشن به‌صورت هوشمندانه با توجه به سیستمی که برایش طراحی کرده‌ایم، هر روز به حساب بانکی شما
متصل شده و رفتار مالی شما را تحلیل می‌کند و براساس یک الگوریتم فرا ابتکاری تعیین می‌کند که چه مبالغی را در چه زمان‌هایی می‌تواند برای شما به‌صورت خرد و پویا پس‌انداز کند و شما را قادر می‌سازد که به صورتی اثربخش و هدفمند، پس‌انداز قابل‌توجهی داشته باشید.
شاید مسیر توسعه، عبور از دگرگونی‌های سنت است که این جوانان فارغ از اینکه تاثیرات فرهنگی ناشی از تکنولوژی، بر فراز سنت است یا در برابر آن؛ عزم خود را برای ساختن دنیایی پر از رنگ در اپلیکیشن‌ها جزم کرده‌اند.
باقر بحری، سخنگوی کمیته اجرایی بیست و دومین نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آینده صنعت در دست استارتاپ‌هاست، گفت: توجه به این استارتاپ‌ها در واقع توجه به صنعت فناوری اطلاعات در آینده کشور است و این صنعت نیازمند توجه واقعی‌تر و جدی‌تر مسوولان است.
بحری با بیان اینکه اولویت اصلی ما حضور با کیفیت کسب وکارهای جوان در این رویداد مهم است، ادامه داد: باید فضای تعامل و گفت‌وگو میان ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران مهیا شود و روند تجاری‌سازی ایده‌ها در مسیر درست قرار گیرد؛ ما از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌ها نیز دعوت می‌کنیم در کنار استارتاپ‌ها میزبان بازیگران اصلی این زیست‌بوم باشیم.
شتاب دهنده، به شرکتی اطلاق می‌شود که از لحاظ مالی، فکری و تجربه از استارتاپ یا استارتاپ‌ها حمایت کرده و نکات مهم آموزشی لازم را در کمترین زمان به آنها ارائه می‌کند.
کیارش حسینی، قائم مقام یکی از شتاب دهنده‌های حاضر در نمایشگاه گفت: شتاب دهنده‌ها محل کشت ایده را در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذارند و رسالت تبدیل یک تیم ایده به یک کسب‌و‌کار را دارند و با آموزش مفاهیم کسب وکار کمک می‌کنند که احتمال‌ شکست کمتری برای استارتاپ‌ها باشد.

بازدیدکنندگان چه می‌گویند؟
بازدیدکننده‌های نمایشگاه الکامپ به‌عنوان یک نمایشگاه حرفه‌ای و تخصصی در این حوزه عمدتا افرادی هستند که به دانش آن آگاه و با تکنولوژی آشنا هستند و شاید بتوان این افراد را لیدرهای کاربران فناوری دانست که قادر هستند تکنولوژی‌های ارائه شده را گسترش دهند و آن را به بقیه سطوح جامعه معرفی
کنند.
حسین جعفری که مدیر یک شرکت فروشنده آنلاین بلیت پرواز و رزرو هتل است، با اشاره به اینکه نخستین حضور خود در این نمایشگاه را تجربه می‌کند، گفت: از این همه ایده، دانش و خلاقیت در میان جوانان که با انرژی در حال کار هستند، به وجد آمده‌ام، جنس این مارکت نشان می‌دهد که اگر این شرکت‌ها حمایت شوند، بسیار زود نتیجه می‌دهند.
میلاد کاظمی، دانشجوی رشته صنایع غذایی از مالزی که در تعطیلات میان ترم خود به ایران بازگشته و به بازدید نمایشگاه الکامپ آمده است، از فراوانی ایده‌های نسخه‌برداری شده در نمایشگاه سخن گفت و توضیح داد: بعضی از ایده‌هایی را که در این نمایشگاه مشاهده کردم، پیش از این در نمایشگاه‌های مختلف در خارج از کشور به اجرا درآمده با تغییراتی جزئی تلاش شده که آن را بومی‌سازی کنند. اگرچه الهام گرفتن از ایده‌ها ایرادی ندارد ولی کپی‌برداری تقریبا کامل از ایده را بدون شک نمی‌توان کاری خلاقانه در راستای دانش بومی دانست.
وی با بیان اینکه در کشورمان ایده‌ها فراوان‌تر از سرمایه‌ها هستند، گفت: در سال‌های گذشته استارتاپ‌هایی را دیدم که بعد از گذشت چند سال هنوز موفق نشده‌اند به غرفه‌های بزرگ‌تر راه یابند و از حالت استارتاپ خارج شوند و متاسفانه اتفاق خاصی هم برایشان نیفتاده است، بر این اساس باید تلاش شود شرکت‌هایی که در این نمایشگاه‌ها حضور دارند، سال‌های آینده رشد کرده و از مرحله استارتاپ خارج شوند.
سیدرضا سادات، دانشجوی ارشد نرم‌افزار که به دلیل عدم آگاهی از تغییر زمان نمایشگاه نتوانست ایده خود را به بیست و سومین نمایشگاه الکامپ برساند، گفت: نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های پیش از انسجام بیشتری برخوردار است و حضور پررنگ شتاب‌دهنده‌ها از نکات مثبتی است که استارتاپ‌ها می‌توانند برای تبدیل ایده‌های خود به کسب‌و‌کار به آنها رجوع کنند.
سیدمحمدحسین طباطبایی، دانش‌آموز رشته ریاضی که به همراه دوستانش کنجکاوانه و مشتاقانه در میان استارتاپ‌ها جست‌وجو می‌کرد، با بیان اینکه در غرفه استارتاپ‌ها کارکرد نرم‌افزارهای ارائه شده عمدتا با یک سری تغییرات جزیی بسیار به یکدیگر شبیه هستند، گفت: به دنبال ایده‌های متنوع‌تری در این نمایشگاه هستم و برای مثال در بخش‌های روباتیک شاهد حضور غرفه‌های خوبی
نبودم.
اما امیرحسین احمدی‌فر، دانشجوی دانشگاه برق امیرکبیر که هر سال در این نمایشگاه حضور دارد، شرکت استارتاپ‌ها در این دوره را بسیار شگفت‌انگیز و در حوزه برنامه‌نویسی بسیار مطلوب خواند و گفت: توانستم از تجربیات این نمایشگاه استفاده کنم و انرژی زیادی برای فعالیت در حوزه کاری خودم گرفتم.
حدود ۳۴۰ شرکت نوپا (استارتاپ) در سالن‌های ۸، ۹ در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ) به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند تا زمینه لازم را برای جذب سرمایه‌گذار فراهم آورند.

*عادل پازیار



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *