رقابت در «تجارت خبر»

ReportersTrumpTA-642237650

از نخستین بار که روزنامه به‌عنوان یک رسانه برای انتقال اخبار ابداع شد، تا امروز که رسانه­ ها به‌عنوان علت و معلولِ انقلاب اطلاعاتی، سرعت و گستره ­ای افسانه­ ای را تجربه می‌کنند، جهان با پدیده «تجارت خبر» مواجه بوده است. پرداختن به خبر به‌عنوان یک تجارت و صنعت فرهنگی به این معناست که با لحاظ کردن مرزهای حرفه ­ای و اخلاق حرفه­ ایِ خبرنگاری، فرآیند تولید و انتشار خبر را بررسی کنیم، تا بتوانیم آن را به‌عنوان یک کسب‌و‌کار سودآور درک کنیم.
کارشناسان حوزه صنایع فرهنگی معتقدند خبر زمانی می‌تواند به لحاظ اقتصادی سودآور باشد و یک صنعت تلقی شود که تابع قوانین و اصول تجاری باشد. از مهم‌ترین این اصول وجود گروهی به‌عنوان تولید‌کننده و گروهی به‌عنوان خریدار است که رفع تقاضای‌شان آنها را ترغیب به پرداخت پول بابت کالایی که در بازار عرضه می‌شود می‌کند. بنابراین رسانه­ای که خود را نیازمند تقاضای مخاطب، برای تامین هزینه­ها و سودش نمی‌بیند، بلکه در واقع از منابع دیگری تامین می‌شود، فاصله زیادی با یک صنعت فرهنگی دارد. چرا که با انحصارگرایی، خودش را از تمامی مسیرهایی که تجارت­های بزرگ طی می‌کنند، اعم از رقابت، مخاطب‌شناسی، بازاریابی و تخصص‌گرایی بی­نیاز
می‌بینند.
با این همه، رسانه­های دیجیتال بعد از همه­گیر شدن اینترنت تا حد زیادی فرآیند تولید و دریافت اخبار را وارد مرحله­ تازه­ای کرده­اند. این اتفاق در کشوری مثل ایران فرصتی را برای نشر اخبار و اطلاعات، به‌خصوص در کانال­های تلگرامی فراهم کرده است که در بعضی موارد به دلیل استقلال از منابع حکومتی می‌تواند به پدیده تجارت خبر نزدیک­تر باشد.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *