منفعت خرید بویینگ و ایرباس برای ایران

385b9836

به‌نظر می‌رسد اجرای تعهدات بویینگ برای کشور ما بسیار مثبت و سودآور خواهد بود چراکه بر اساس آمار اعلام شده سالانه حدود ۵ میلیارد دلار هزینه بلیت سفرهای خارجی ایرانیان می‏شود لذا چنانچه این آمار دقیق باشد با خرید هواپیما و هزینه‏ای که برای آن می‏شود ظرف چند سال این هزینه‏ها جبران شده و از آن سود خواهیم برد.
در حال حاضر ایرانیانی که از طریق امارات، ابوظبی یا قطر به اروپا و آمریکا سفر می‏کنند باید حدود دو ساعت از تهران به امارات، ابوظبی یا قطر سفر کرده و دوباره این مسیر را برگردند بنابراین فقط ۴ ساعت وقت در مسیر رفت و برگشت تلف می‏شود که البته بین این پرواز زمانی هم تا پرواز بعدی معطلی وجود دارد که در این صورت کلی وقت و هزینه صرفا بابت آنکه ما نمی‏توانیم پروازهای مستقیم از کشور خودمان داشته باشیم هدر می‏رود حال آنکه اگر پروازهای مستقیم به اروپا و آمریکا از ایران صورت پذیرد هم به لحاظ هزینه بلیت و هم به لحاظ زمانی که صرف می‏شود صرفه‌جویی خواهد شد مضاف بر آنکه ناوگان هوایی کشور نیز جدید و مطمئن‏تر خواهد شد، همین مساله درباره سایر موارد هم صدق می‏کند.
همچنین اگر شرایطی ایجاد شود که به‌واسطه آن بتوانیم فرودگاه امام (ره) را توسعه داده و امکانات آن را فراهم سازیم و مسافران را به فرودگاه تهران آورده و از آنجا به سایر نقاط دنیا بفرستیم یعنی همان کاری که فرودگاه امارات و قطر انجام می‏دهد شرایط متفاوتی پیدا خواهیم کرد چون امارات، ابوظبی یا قطر هم از طریق مزیت‏هایی که مسافران ایرانی برایشان ایجاد کردند توانستند فرودگاه‏های خود را گسترش داده و هواپیماهای جدید خریداری کنند و سود هنگفتی از این طریق نصیب کشورشان کنند لذا از این طریق برای آنها اشتغال نیز ایجاد گردید.
بنابراین چنانچه این قرارداد به نتیجه برسد و ما بتوانیم با داشتن هواپیماهای جدید به‏عنوان یک شرکت معتبر بین‏المللی مطرح شویم این اقدام از لحاظ اقتصادی مزایای زیادی را برای کشور ما به دنبال خواهد داشت چون متعاقب آن هم شغل و هم درآمد ایجاد خواهد شد. به نظر من شرکت‏های خصوصی و دولتی هواپیمایی باید یک مستر پلن را برای استفاده از مزیت داشتن فرودگاه بزرگ برای خود تدوین کنند که یکی از این اقدامات می‏تواند ادغام شرکت‏های هواپیمایی با هم باشد یعنی همان اتفاقی که در برخی کشورهای رخ داده و شرکت‏های هواپیمایی انها با هم ادغام و تبدیل به شرکت‏های بزرگ شده‏اند. به‏عنوان مثال همین شرکت‏های هواپیمایی در امارات یا قطر در چند سال پیش شرکت‏های کوچکی بودند و همین که توانستند مسافران را از کشورهای دیگر برای سفر به کشورهای مختلف جمع کنند به مزایای بسیاری
دست یافتند.
لذا برای رسیدن به این هدف باید در زمینه توسعه فرودگاه، توسعه ناوگان و تربیت نیروی انسانی برای به‌کار گرفته شدن در این ناوگان هوایی برنامه داشته باشیم و امکانات لازم برای حمل‏و‏نقل و سرویس‏های مربوطه نیز طراحی شود تا به محض رسیدن هواپیماهای جدید زمینه لازم فراهم ‏شده باشد و بتوانیم به صورت یک مجموعه از این مزایا بهره‏مند شویم چون ما به دلیل موقعیت جغرافیایی که در منطقه داریم و در مسیر شرق و غرب دنیا قرار گرفته‏ایم می‏توانیم از این شرایط بهترین بهره‏برداری را کنیم.
بر اساس آنچه پس از برجام اتفاق افتاده به لحاظ قوانین موجود، بویینگ و ایرباس می‏توانند با ایران قرارداد ببندند به‏ویژه آنکه در خصوص فروش بویینگ مجوز فروش توسط وزارت خزانه‏داری آمریکا صادر شده و این شرکت می‏تواند با ما قرارداد ببندد. در مورد ایرباس هم به دلیل آنکه بخشی از تجهیزات از جمله موتور هواپیما آمریکایی است در آن مورد هم بایستی مجوزی صادر می‏شد که به ‏ظاهر قرار است به‏زودی ایرباس هم قراردادش نهایی شود و آن مجوز هم توسط وزارت خزانه‏داری آمریکا صادر شده بنابراین در شرایط فعلی هر دوی این شرکت‏های بزرگ می‏توانند قرارداد امضا کنند حال آنکه در آینده شرایط خاصی پیش بیاید یا نیاید باید منتظر بمانیم.
*حمیدرضا برادران شرکا – کارشناس مسائل اقتصادی

 



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *