لزوم آرامش و کار کارشناسی در تعهدات جدید بانکی

حسین-رزاق-نژاد-(2)

مباحث اقتصادی و تصمیماتی که به سازمان‌های مالی، سازمان‌های پولی و سیستم‌های بانکی برمی‌گردد نبایستی در حال و هوای سیاسی با آن برخورد شود. متاسفانه در فضای کشور ما این مباحث بیشتر از آنکه بخواهد در قالب مباحث اقتصادی و کارشناسی مطرح شود با مسائل سیاسی ادغام و اصل مطلب به دست فراموشی سپرده می‌شود. در یک دوره کوتاهی یک حرکتی صورت می‌گیرد و بعضا متاسفانه افرادی که متخصص و کارشناس مربوطه نیستند هم اظهارنظرهایی می‌کنند و این اظهارنظرها هم در جامعه پراکنده می‌شود و بعد از یک مدت کوتاهی می‌بینیم موضوعات جمع می‌شود و به نتیجه مطلوب خودش نمی‌رسد که موضوع پولشویی هم از این دست موارد است.
ما ابتدا باید ببینیم تعریف پولشویی چیست و چه مواردی را شامل می‌شود و ارتباطی را که ما می‌خواهیم با دنیا برقرار کنیم به چه صورت است. در حال حاضر یکی از مواردی که وجود دارد و سیستم بانکی ما با سیستم بانکی دنیا نمی‌تواند ارتباط برقرار کند دستورالعمل‌های پولشویی است که کسی راجع به آن بحث نمی‌کند و در حال حاضر کارگروه اقدام متقابل مالی اعلام می‌کند که شما روش‌ها و دستورالعمل‌های مناسب برای پولشویی را در کشورتان ندارید و چنانچه سیستم‌های مالی ما با سیستم‌های شما لینک شود این آلودگی به سیستم ما هم سرایت خواهد کرد. آنها می‌گویند شما باید نرم‌افزارهایی را برای این کار داشته باشید که در ضمن پشتوانه آن قوانینی را لحاظ کنید که این قوانین بتواند سیستم پول سالم را در خود داشته باشد.
ما در این فضا مسائل مختلف را با هم ادغام می‌کنیم و بعد بحث تحریم‌ها و تروریست‌ها را در دنیای امروز مطرح می‌کنند و درآمدی که از تروریست‌ها گرفته می‌شود یا پولی که به تروریست‌ها دریافت می‌شود یا پولی که از قاچاقچیان گرفته می‌شود یا همچنین پولی که به‌واسطه قاچاقچیان به گردش می‌افتد. حال در این فضا مباحثی را مطرح می‌کنیم که اصلا این مشکلات را برای ما حل نمی‌کند. از این رو ما بایستی برای در پیش گرفتن حرکت درست تعریف درست از پولشویی داشته باشیم که خلاصه‌اش آن باشد که پول از محل فعالیت‌های سالم کسب شده باشد که اگر فرضا مالیات آن باید پرداخت می‌شده اما این اتفاق نیفتاده است، این پول، پول کثیف است چراکه این گونه فعالیت‌ها خلاف قانون است مثل نقل و انتقال اسلحه و سایر موارد زیرمجموعه آن.
در هر حال اگر فعالیت پولی و درآمدی یک مجموعه، یک فرد یا یک سازمانی اقتصادی یا در بعد کلان آن با این برخوردهایی که از سوی سازمان‌های جهانی صورت می‌گیرد و مباحث کشورهایی که مطرح می‌شود باید ورودی و خروجی پول‌ها مشخص باشد که اگر به‌عنوان یک شخص حقیقی یا به‌عنوان یک شخص حقوقی اشخاص مطرح می‌شوند مشخص باشد که این درآمد شما از کجا ایجاد شده و آیا آن موارد قانونی که بشود مونیتور و رصد کرد لحاظ شده است یا خیر. به‌طور کلی هر مجموعه‌ای که فرار مالیاتی داشته باشد اسم آن را پول کثیف یا پولشویی می‌گذارند. پس اگر ما با این منظر به مساله نگاه کنیم اصلا نگاه‌مان متفاوت خواهد بود و برای سالم کردن اقتصادمان نیز باید زیرساخت‌ها اعم از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و آیین‌نامه‌های مربوطه را فراهم کنیم و سپس فعالیت‌ها را به‌صورت شفاف متمرکز کنیم.
چنانچه بتوانیم درآمد یک فرد یا درآمد یک سازمان یا یک کشور را رصد کنیم آن پول، پول سالم است. چیزی که به‌عنوان درآمد تلقی می‌شود باید منبع و مسیر مصرفش که از چه جریان‌هایی عبور می‌کند و سپس مقصد مصرف آن هم مشخص باشد یعنی اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم بگوییم که پولشویی را کنترل کرده‌ایم و پول سالم در کشور به جریان افتاده است و درصورتی که به سمت قانونمند‌سازی تمامی مسائل مان پیش رویم آنگاه می‌توان ردیابی را اعمال کرد.
باید همه مسائل با هم دیده شود چون در این صورت نواقص کار خود را نشان می‌دهد و همکاری‌ها مشخص می‌شود. باید تیم‌های کارشناسی در کنار هم به‌صورت منسجم قرار گیرند و یک برنامه‌ای را تنظیم کنند که دیگر صدای ناهماهنگ از آن شنیده نشود. تا زمانی که ما تفکر انسجام را در سیستم خود پیاده نکنیم همین اشکالات ایجاد خواهد شد که عواقب خوبی برای آن وجود ندارد.
ما هنوز نمی‌دانیم یک فرد چقدر درآمد داشته حال کجا می‌توانیم به حسابش دسترسی داشته باشیم لذا نباید تشنج ایجاد شود و همه مسوولان مرتبط با موضوع از جمله مالیات، بانک، سیستم‌های حفاظتی و… کنار هم قرار گیرند و مجموعه را ارزیابی کنند و سپس نتیجه مطلوب کسب شود در غیر این ‌صورت شنیده شدن صداهای متفاوت از سازمان‌های مختلف آرامش اقتصادی و آرامش بازار و کسب‌و‌کار صدمه وارد می‌شود و در این صورت کل کشور آسیب می‌رسد چون ما یک سرفصل در بازار کسب‌و‌کار با عنوان امنیت سرمایه‌گذاری داریم که به هر دلیلی این امنیت با خطر مواجه شود آسیبش را در چرخه اقتصادی خواهیم دید لذا چنین مواردی را در اتاق‌های دربسته کارشناسی کنند و ابعاد آن را بسنجند و شبیه‌سازی و سپس پایلوت کنند و در نهایت آن را توسعه دهند.

*پرویز کاظمی – وزیر اسبق رفاه و رییس پیشین هیات‌مدیره بانک سرمایه



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *