پیوند صنعتی بین ورزش و گردشگری

tumblr_m836qaBMT61qh93mxo1_1280

یکی از رویدادهایی که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند مسابقات و رویدادهای ورزشی است که با شرکت تیم‌های مختلف ورزشی و از نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. در حال حاضر، یکی از دغدغه‌های بازاریابان و سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی، بالا بردن میزان استقبال بازدیدکنندگان و تماشاگران از طریق شناسایی علل و عواملی است که بر حضور آنها تاثیرگذار است. علل و عوامل مختلفی وجود دارد که بر قصد و میل گردشگران برای حضور دریک رویداد ورزشی تاثیرگذار است. همچنین بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که بازدارنده‌ها و موانع موجود بر سر راه گردشگران و نیز چگونگی ادراک گردشگران از محدودیت‌ها، بر تمایل آنها به مسافرت و حضور آنها در یک رویداد تاثیر می‌گذارد از این رو، مشکل بازاریابان رویدادهای ورزشی، شناسایی روش‌هایی است که با سرمایه‌گذاری روی آنها بتوانند میزان محدودیت‌های موجود بر حضور گردشگران را کاهش دهند و همچنین بتوانند علاقه به رویداد را به مسافرت و حضور در آن تبدیل کنند.
شناسایی‌کنندگان علاقه‌مندند تا انگیزه‌های مصرف‌کنندگان خود را بدانند عوامل موثر بر رفتار تماشاگران مساله مهمی برای بازاریابان ورزشی است، زیرا درآمد ناشی از حضور تماشاگران در بازی‌ها، منبع درآمد مهمی برای ورزش‌های حرفه‌ای است. اگر عوامل موثر بر رفتار تماشاگر روشن شود، بازاریابان ورزشی قادر خواهند بود راهبردهای موثر بیشتری برای بازار هدف خود تبیین کنند. بررسی راه‌های مختلف و عوامل مهم برای حضور یا عدم حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی و میزان اهمیت و ترتیب اولویت هر یک از آنها، نخستین گام لازم برای شروع فعالیت علمی و مدون برای بالا بردن میزان حضور گردشگران ورزشی در رویدادهای ورزشی است. در سال‌های اخیر شاهد برگزاری رخدادهای ورزشی بسیار زیادی از المپیک‌ها تا جام‌های‌جهانی مختلف بوده‌ایم. در این رخداد‌ها میلیون‌ها گردشگر از سرتاسر جهان جابه جا می‌شدند. میلیارد‌ها میلیارد دلار به چرخش در می‌آمد، به صورتی که پیوندی بین صنعت گردشگری و صنعت ورزش به وجود آمده است. در واقع ورزش و گردشگری این روزها بیش از گذشته در هم تنیده شده‌اند. از این رو باید برای استفاده از این بازار بزرگ برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد. گردشگری ورزشی دیگر از یک حالت لوکس خارج شده و تبدیل به یک پدیده عمومی شده است. به صورتی که از سوی میلیون‌ها نفر تقاضاهای مختلف برای گردشگری در حوزه ورزش را شاهد هستیم.
مطالعاتی که در مورد گردشگری ورزشی صورت گرفته است، کمک خواهد کرد که برنامه‌ریزان و سازمان‌دهندگان مسابقات و رویدادهای ورزشی داخلی و بین‌المللی، عوامل موثر بر جلب تماشاگران و گردشگران را بشناسند و برای افزایش تعداد آنها تلاش کنند. رشد فراوان گردشگری ورزشی در سال‌های اخیر به هر دو عامل رشد تقاضا و رشد در میزان فعالیت‌های تجاری نسبت داده شده است. با توجه به اینکه تمرکز باید روی گردشگری ورزشی باشد، توسعه این نوع گردشگری فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند. تعداد گردشگران برای تماشای ورزش، یک دلیل اولیه برای رشد سریع سفر بوده است. از منظر مقصد، گردشگری ورزشی، توسعه و بازاریابی رویدادهای ورزشی برای به دست آوردن فواید اجتماعی و اقتصادی است. برای مصرف‌کننده، هدف، دیدن یا شرکت در یک رویداد ورزشی است. از دید سازمان‌دهندگان رویداد، گردشگر ممکن است فقط یکی از چندین هدف بازار برای جلب کردن باشد.
پیشنهاد می‌شود که برای افزایش حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی انگیزه‌های آنها به خوبی شناسایی شود و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره جاذبه‌های رویداد و مقصد صورت گیرد؛ همچنین هزینه‌های مالی، مشکلات ایمنی و سلامتی به حداقل ممکن برسد. به برگزارکنندگان و سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی نیز پیشنهاد می‌شود که در کنار رویدادهای ورزشی، جشن‌هایی متناسب با فرهنگ شهر میزبان رویداد برگزار کنند و در نهایت مسوولان سازمان گردشگری باید با سازمان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی ارتباط و تعامل خوبی برقرار نمایند تا هنگام برگزاری رویدادهای ورزشی، گردشگران ورزشی بیشتری در رویدادهای ورزشی شرکت کنند. برای افزایش حضور گردشگران در رویدادهای ورزشی و افزایش نقش ورزش در صنعت گردشگری باید برنامه‌ریزی مدون صورت بگیرد. در ابتدا باید انگیزه‌های دوستداران ورزش و گردشگران به خوبی شناسایی شود. در ادامه باید اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد جاذبه‌های گردشگری مرتبط با ورزش و رویداد‌های ورزشی جذاب صورت بگیرد. در ادامه با برنامه‌ریزی درست باید هزینه‌های مالی، مشکلات ایمنی و سلامتی برای گردشگران انبوه ورزشی به حداقل ممکن برسد. در این میان به برگزارکنندگان و سازمان‌دهندگان رویدادهای ورزشی باید این نکته را تذکر داد که در کنار رویدادهای ورزشی، فستیوال‌های متناسب با فرهنگ شهر میزبان رویداد ورزشی را برگزار کنند؛ این خودش می‌تواند یک بهانه برای جذب گردشگر بیشتر شود. در نهایت مسوولان سازمان گردشگری باید با سازمان‌ها و فدراسیون‌های ورزشی ارتباط و تعامل خوبی برقرار کنند تا هنگام برگزاری رویدادهای ورزشی، گردشگران ورزشی بیشتری در رویدادهای ورزشی شرکت کنند. ایران می‌تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری ورزشی در منطقه و جهان شود.

*سهیل مرادی



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *